Na li軼iu le篡 kwiat drzemi帷y,鄴速awobia造 jak s這niowa ko嗆. S這dki,瞠 a nudzi. Przedmiot pachn帷y - z這郵iwie tajemniczy 鈍iat - dziwny go嗆 w鈔鏚 nas,ludzi. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Blog > Komentarze do wpisu
a mo瞠 tak...INSTRUKCJA OBSΣGI SZTUKI...
"...odrzu wyobra瞠nia o tym, jak Twoim zdaniem powinna wygl康a sztuka, poniewa jest ona czym zupe軟ie innym...dzie豉 artyst闚 s bardziej realne od 鈍iata..." - pisze Max Cegielski
A co do samej instrukcji obs逝gi sztuki - moje rady s tylko trzy:
  • nie sugeruj si niczym i nikim
  • sztuk jest to, co wywo逝je w Tobie emocje
  • nie t逝macz si z tego, 瞠 co Ci si podoba
  • Kilka uwag o sztuce...http://www.pawluskiewicz.art.pl/kilkauwag.html
    poniedzia貫k, 06 listopada 2006, mpraczyk

    Polecane wpisy

    • Sikora "kr鏊em sprintu"!

      Tak jest Tomek jest kr鏊em sprintu! W klasyfikacji generalne j Pucharu 安iata awansowa na 5 miejsce. Natomiast w klasyfikacji sprintu w sezonie 2005/06 po

    • ...400 metr闚 pod wod...

      S逝chaj帷 dzisiejszych (22.03.06) wiadomo軼i us造sza豉m, 瞠 wczesnym rankiem o godzinie 1:30 zaton掖 prom na wodach Oceanu Sopokojnego w Brytyjskiej Kolumbi, K

    • B璠 mog豉 uzupe軟i swoj bibliotek

      -ARKADY FIEDLER (PAP)- Wielka rado嗆 w domu! Nare軼ie uka膨 si wszystkie powie軼i Arkadego Fiedlera. Rodzina pisarza podpisa豉 umow z wydawnictwem Bernardin

    Komentarze
    Go嗆: J., *.dsl.bell.ca
    2006/11/06 20:51:15
    i rada czwarta (teraz moja)
    * nie oczekuj, ze bedzie twoja sztuka rozumiana i doceniania przez innych (zazwyczaj nie jest) w taki sposob jak ja rozumiesz i doceniasz ja ty sam.
    ....

    .... "sztuka" to najbardziej subkietywna rzecz w naszym realnym swiecie, gdzie coraz trudniej ocenic co jest obkiektywnie ladne, estetyczne lub wymowne. Dlatego powoli wymiera ona w cywilizacji masowej produkcji, czyli naszej. Malo kogo obchodzi co ktos indiwidulanie przezywal tworzac swoje 'dzielo'. Liczy sie to, co MASA uznaje za mile dla oka... i co sie sprzeda.
    Dlatego tez, w dzisiejszych czasach, 'sztuka' to hobby dla bogatszych w czas i pieniadze.
    ...
    ... i nie wszystko co spelnia te trzy wymione wczesniej rady tworzy "sztuke". 'Nie sugerujac sie niczym i nikim, napisalam wielce emocjonujacy dla mnie wiersz i nie tlumacze sie przed nikim' - to nie znaczy ze stworzylam cokolwike wspolnego ze 'sztuka', bo wiersz moze byc krotko mowiac do bani (np. mase bledow ortograficznych).
    Sztuka to cos wiecej....

    J.
    -
    Go嗆: J., *.dsl.bell.ca
    2006/11/09 22:16:31
    Ale cisza!!!! Akurt bylam gotowa podyskutowac na tematy wysokolotne, a tu zero odzewu ;(
    J.
    -
    mpraczyk
    2006/11/10 03:09:54
    Artys jest ka盥y, kto patrzy na 鈍iat przez pryzmat emocji, a nast瘼nie t zaobserwowan rzeczywisto嗆 stara si ukaza na sw鎩 spos鏏. Przelewa swe emocjie na p堯tno, zamyka je w poezji i muzyce. Niekiedy tworzy abstrakcyjne kompozycje, fotografuje. Przetwarza rzeczywisto嗆, wyra瘸j帷 w dzie豉ch sw鎩 subiektywny punkt widzenia. Artysta tworzy 鈍iat. Dopasowuje go do w豉snych wyobra瞠 i wyimaginowanych wizji. Tworzenie pomaga zrozumie arty軼ie siebie...
    -
    Go嗆: J., *.dsl.bell.ca
    2006/11/11 05:27:33
    Artysta - tak, ale zbaczylas dosc mocno z tematu. Myslalam, ze rozmiawiamy o 'sztuce' per se.

    No ale pozostanmy chwilowo przy 'artyscie'. Zgadzam sie, ale to, co napisalas, to tylko teoria, definicje, idee. A jak jest w praktyce?
    Kto dzisiaj jest 'artysta'?.
    J.
    p.s. "Sztuka" jest glownie krytykowana za swoj subiektywizm, ktory ty postrzegasz jako cos pozadanego. Nie wiem czy sie do konca z tym zgadzam... Nie zgadzam sie z tym, ze 'sztuka' jest cos tworzone przez pryzmat emocji, a 'artysta' - czlowiek, ktory to robi. Przedstawie to obrazowo, aby nie bylo niedomowien: Mam wizje (o zupie na posadzce) i pod wplywem mocnym wewnetrznych emocji rozlewam artystycznie zupe na posadzce mojej kuchni. Stworzylam abstrakcyjna kompozycje, wyrazajac swoj subkietywny punkt widzenia. Stworzylam na podlodze swiat i dopasowalam go do moich wyimaginowanych wizji ). Pod wplywem rozlanem zupy i tego co utworzylam na posadzce (czyli calej serii szlaczow i plam) - moge lepiej zrozumiec siebie.

    Paranoja, co? Ale to przeciez nie jest zbytnio drastyczny przyklad na to jak wielu, wielu 'arytstow' tworzy 'sztuke'.
    ...
    Ot, moj caly problem z 'artystami' i 'szutka'. Moze mnie jednka przekonasz?
    J.
    p.s. do p.s. - mysle, ze Twojej
    definicji 'artysty' nadal czegos bardzo istotnego brakuje.
    -
    mpraczyk
    2006/11/20 17:47:39
    artysta moze byc kazdy ty, ja...jest to "osoba tworz帷a przedmioty materialne, lub utwory niematerialne maj帷e cechy dzie豉 sztuki..."
    Sztuka, jak ja mozna ocenic, zdefiniowac? Sztuka dla sztuki, robienie czegos dla siebie...zreszta czym tak naprawde jest sztuka...?
    Jest wiele dziel ktore zasluguja na miano ambitnej sztuki tylko z tego wzgledu, ze znajduja sie w muzeum, badz galerii, a nie gdzie indziej. Czy sztuk jest to, co uznajemy za sztuke...w takim razie kazdy ma swoje pojecie sztuki, bowiem kazdy ma swoj subiektywny punkt widzenia...czy zatem jest, cos co obiektywnie mozna nazwac sztuka? Jesli przyjac zalozenie, ze ow sztuka ambitna jest sztuka, ktora podoba sie wiekszosci i przyjac to kryterium za obiektywne...to popadamy w pulapke...bowiem, kto powiedzial ze wiekszosc zawsze ma racje, przeciez ow wiekszosc moze nie miec majmniejszego pojecia o sztuce...
    i tu dochodzimy do koejnego problemu. Czy mozna nie znjac sie na sztuce nalezycie ja oceniac, czy tez doceniac? Czy wlasciwe pojmowanie sztuki jest domena zastrzezona dla nielicznych osob zwanych artystami, krytykami...?
    -
    Go嗆: J., *.dsl.bell.ca
    2006/11/21 02:26:30
    No wlasnie, szara strefa. Szara strefa gdzie mozna wiele i tak nie wiele. Gdzie dozwolone jest wszystko i nic. Gdzie ktos jest Kims lub Wielkim Nikim. Gdzie cos jest sztuka lub zwyczajnym kiczem, a to czym jest na prawde nie wie dokladnie nikt.
    Wielki chaos w tej sztuce. Wielki misz-masz.... niepoukladanie z poplataniem. Aby to rozumiec trzeba chyba troche takim byc ;-).
    J.
    www.joasia.blogs.com

    (...) W MOIM MAGICZNYM DOMU ciep這 jest i bezpiecznie. Go軼iu znu穎ny, go軼iu znudzony, je郵i zab陰dzisz kiedy w te strony, zajrzyj tu do nas koniecznie. Tutaj nikt z nikim si nie liczy, gazet nie czyta, plotek nie s逝cha. Tutaj jest mi這 i przytulnie, chocia na 鈍iecie zawierucha. Chocia w powietrzu wci捫 co fruwa, g逝pieje z wiekiem stara Ziemia, lecz w moim domu, chwa豉 Bogu, nic mimo zmian tych si nie zmienia(...) (fragm. autor: Magda Czapi雟ka) * Life is not about counting the breaths you take. It's about counting the moments that take your breath away. **Dok康kolwiek zmierzasz - r鏏 to ca造m sercem - Konfucjusz ***Nie marnujcie czasu - Krzysztof Kolbergerg ****Dobro widzi si sercem. *****砰j tak jakby mia umrze jutro, a marzenia miej takie jakby 篡 wiecznie - James Dean ******P鏦i jeste鄉y m這dzi, wszystko jest przed nami - Juliusz S這wacki *******Nie id za mn, bo nie umiem prowadzi. Nie id przede mn, bo mog za Tob nie nad捫y. Id po prostu obok mnie i b康 moim przyjacielem. ********Post瘼uj zawsze w豉軼iwie. Da to satysfakcj kilku ludziom, a reszt zadziwisz. Mark Twain Gdy maluj - szemrze ocean. Inni malarze pluskaj si w wodzie fryzjerskiej - Salvador Dali